Tijdens het fotograferen valt het me vaak op hoeveel reclameborden er langs de sportvelden hangen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Groot en klein, subtiel of juist heel opvallend. Op de foto’s zie ik er het liefst zo min mogelijk van terug. De focus moet immers op de actie liggen. Als je dan met een lange brandpuntsafstand en een groot diafragma fotografeert, zie je gelukkig weinig van de borden terug. Meestal is dat precies wat je wilt, maar er zijn uitzonderingen. >> lees verder
Voetbal is de populairste en de meest gefotografeerde sport ter wereld. De snelheid en de grootte van het veld maken het tot een uitdaging om de actie goed in beeld te krijgen.
Een gemiddeld voetbalveld in Nederland is 68 meter breed en 105 meter lang. Je hebt dus in ieder geval flink wat millimeters nodig om de spelers op de foto te krijgen. Je wilt immers geen zoekplaatje, maar je wilt gezichtsuitdrukkingen kunnen zien (en de bal). >> lees verder
Met ruim honderd miljoen televisiekijkers is de Super Bowl één van de grootste sportevenementen ter wereld. De finale van het American football seizoen breekt elk jaar weer nieuwe records. Of het nu gaat om kijkcijfers, reclame inkomsten of het aantal Tweets per seconde. American football is enorm en zit in het DNA van elke Amerikaan. Hoe anders is dat in Nederland. >> lees verder